Kocioł płomienicowo-płomieniówkowy

Jerzy Biernacki
25.07.2015

Kocioł płomienicowo-płomieniówkowy (kombinowany) to kocioł parowy o dużej pojemności wodnej, składający się z płaszcza i płomienicy przedłużonej płomieniówkami. Spalanie paliwa odbywa się w krótkiej płomienicy, a następnie gorące spaliny, przechodząc przez płomieniówki, ogrzewają wodę.

Uzyskuje się dzięki temu większą powierzchnię ogrzewalną niż w kotle płomienicowym. Płomieniówki biegną wzdłuż walczaka i są zamocowane na ścianach sitowych. Zaletą kotłów kombinowanych jest to, że zajmują mniej miejsca niż kotły płomienicowe, mają stosunkowo dużą powierzchnię wodną i nie wymagają kosztownego obmurza, lecz jedynie lekkiej izolacji. Do ich wad zalicza się sztywną konstrukcję i skłonność płomieniówek do zanieczyszczania lotnym popiołem.

Odmianą kotła płomienicowo-płomieniówkowego jest tzw. kocioł lokomobilny (kocioł Wolfa) o niewielkich rozmiarach i palenisku wewnętrznym, stosowany w małych i średnich lokomobilach – przenośnych zespołach napędowych, konstrukcyjnie przypominających parowozy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Na naszej stronie korzystamy z plików cookies w celu spersonalizowania reklam, więcej informacji.