Budowę pływającego terminala LNG w Zatoce Gdańskiej to jeden z kluczowych elementów strategii na rzecz wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Inwestycja, której wartość jest szacowana na kwotę około 4,7 mld zł, pozwoli na jeszcze efektywniejszą dywersyfikację źródeł dostaw gazu ziemnego do kraju.
Projekt, który obecnie przechodzi przez etap negocjacji z potencjalnym dostawcą czarteru terminala, zakłada nie tylko budowę samej jednostki FSRU, ale również rozbudowę infrastruktury morskiej, w tym specjalnego falochronu umożliwiającego cumowanie statków.
W planach znajduje się również realizacja projektu offshore, obejmującego budowę nabrzeża postojowo-cumowniczego oraz podmorskiego gazociągu o długości ponad 3 km.
Oprócz części morskiej, projekt przewiduje budowę infrastruktury lądowej, w tym kilku gazociągów o łącznej długości do 130 km, które umożliwią odprowadzenie gazu z terminala w głąb systemu dystrybucyjnego kraju.
Projekt ten uzyskał wsparcie finansowe w wysokości 2,8 mld zł z emisji obligacji skarbowych oraz cieszy się poparciem Komisji Europejskiej, która w ramach Krajowego Planu Odbudowy i RePowerEU, zatwierdziła zaliczkę na poziomie 5 mld euro, w tym możliwość udzielenia pożyczki na budowę gazociągu onshore w wysokości 630 mln euro.
Dzięki tej inwestycji już od roku 2028 możliwe będzie sprowadzanie przez Zatokę Gdańską ponad 6 mld m³ LNG rocznie.