Warszawa ma swój pierwszy autobus elektryczny. Będzie ich znacznie więcej

Mariusz Siwko
02.07.2020

Warszawa jest jednym z tych miast, które najmocniej inwestują w unowocześnienie swojego taboru komunikacyjnego. Zgodnie z obowiązującym trendem samorząd stawia na autobusy elektryczne, które nie emitują spalin, poruszają się niemal bezgłośnie i są bardzo tanie w eksploatacji. Miasto złożyło zamówienie na łącznie 130 takich pojazdów, a pierwszy z nich już wyjechał na warszawskie ulice.

Ogromny kontrakt, a na tym nie koniec 

W lipcu 2019 roku władze Warszawy podpisały kontrakt z firmą Solaris na dostarczenie 130 autobusów z napędem elektrycznym. Jest to jedno z największych zamówień w historii Miejskich Zakładów Autobusowych. Stolica zyska zeroemisyjne autobusy Solaris Urbino 18 electric, które będą dostarczane sukcesywnie w ciągu kolejnych miesięcy. Pierwszy taki pojazd już obsługuje jedną z linii autobusowych.

Warszawa zamówiła 130 autobusów przegubowych, z których każdy pomieści 133 osób. Pojazdy są wyposażone w bardzo pojemne baterie, które są ładowane prądem o dużym natężeniu, dzięki czemu sumaryczny czas ładowania jest bardzo krótki – to niezbędne z uwagi na konieczność utrzymania ciągłości ruchu. Dokładnie takie same akumulatory są stosowane w autobusach elektrycznych Solaris jeżdżących już m.in. po ulicach Barcelony.

Docelowo Warszawa planuje włączenie do swojego taboru około 500 autobusów zero- lub niskoemisyjnych, stąd zapowiadane są kolejne zakupy. Docelowo do roku 2022 około jedną trzecią warszawskiego taboru mają stanowić pojazdy elektryczne, hybrydowe oraz zasilane gazem CNG.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie