Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dwie decyzje wobec spółki energetycznej Enea S.A. Firma musi zwrócić swoim klientom niesłusznie pobrane opłaty. Pierwsi odbiorcy już otrzymali stosowne komunikaty.
Urząd skupił się na zarzutach dotyczących nieuczciwych praktyk związanych z gwarancją stałej ceny prądu oraz karami za wcześniejsze rozwiązanie umowy.
Analiza ujawniła, że Enea S.A. mogła wprowadzać klientów w błąd, nie informując ich odpowiednio o dodatkowej, obowiązkowej opłacie handlowej naliczanej każdego miesiąca, która efektywnie zwiększała koszt energii ponad obiecaną „stałą” cenę. Prezes UOKiK podkreślił, że przedsiębiorca ma obowiązek jasnego i jednoznacznego informowania konsumentów o wszystkich opłatach.
Dodatkowo Enea została ukarana za nakładanie nieuzasadnionych kar na konsumentów decydujących się na przedterminowe zakończenie umowy. W ocenie UOKiK takie praktyki mogły ograniczać swobodę wyboru dostawcy energii elektrycznej przez konsumentów.
Enea S.A. zobowiązała się do zwrotu niesłusznie pobranych środków oraz zaoferowania dodatkowej rekompensaty w postaci kodów rabatowych do wykorzystania w Strefie Zakupów Enei.
Informacje o możliwości uzyskania rekompensat są indywidualnie przekazywane uprawnionym konsumentom drogą mailową.