Wykorzystanie przetworników tensometrycznych i akwizycji danych HBM w testach prototypów samochodów wyścigowych.

Budowanie własnego samochodu wyścigowego i prowadzenie go w oficjalnym wyścigu to marzenie wielu ludzi. Do rozwoju nowych technologii i przełamywania utartych rozwiązań mechanicznych, niejednokrotnie przyczyniają się koła naukowe działające na wyższych uczelniach technicznych. Dzięki zaangażowaniu młodych naukowców i wsparciu doświadczonych inżynierów HBM specjalizujących się w branży pomiarowej budowane są prototypy pojazdów, mogących zrewolucjonizować świat motoryzacyjny.

Formula SAE / Student: Zespół Uniwersytetu w Bolonii wykorzystuje tensometry HBM do pomiaru sił

Celem projektu było wykorzystanie tensometrów (SG) w pojeździe, aby określić, które siły działają na jakie elementy w zawieszeniu. W tym celu skonstruowano specjalny prototyp: wahacze wykonane z rur z włókna węglowego. Dzięki współpracy z HBM, UniBo Motorsport jest jednym z pierwszych zespołów Formuły Student, który wdrożył pomiary siły w konstukcji zawieszenia za pomocą tensometrów elektroopoowych typu LY46, przeznaczonych do pracy na włóknach węglowych.

Odkształcenia materiału mogą być monitorowane w celu określenia sił w różnych warunkach jazdy, a także w przypadkach granicznych. Daje to zespołowi ważne dane do wymiarowania elementów i dostosowywania systemów elastycznych, takich jak sprężyny, zderzaki lub rozpórki poprzeczne. Określenie wartości obciążenia nie tylko umożliwia planowanie wykorzystania lżejszych części; można również poprawić pozycję pojazdu - dwa istotne elementy zapewniające sukces w sportach motorowych.

Mobilny, autonomiczny rejestrator danych

Wziąć udział w wyścigu FIA we własnym samochodzie wyścigowym - to marzenie zainspirowało entuzjastów wyścigów, którzy rozpoczęli pracę nad bardzo specjalnym szybkim samochodem MiKAR C301B. W ramach tego projektu, HBM zapewnił mobilny, autonomiczny rejestrator danych, czyli archiwizator danych QuantumX CX22B-W, moduł uniwersalny MX840B i czujniki tensometryczne SG .

Dokładne dane obciążenia konstrukcji przesyłane podczas jazdy dostarczają cennych informacji na temat sił, naprężeń i zmian temperatur, którym podlegają elementy istotne dla bezpieczeństwa, oraz ich wpływu na geometrię pojazdu. Zapewniają więc kierowcom bezcenne ubezpieczenie na życie. Dodatkowe dane takie jak prędkość obrotowa, prędkość pojazdu, bieg i wiele innych, są synchronicznie przechowywane w pamięci danych za pośrednictwem CAN. I główna atrakcja? Za pomocą czujnika GPS podłączonego do QuantumX można rejestrować dokładną lokalizację geograficzną, prędkość pojazdu i czas bezwzględny.

Umożliwia to zsynchronizowaną analizę wszystkich sygnałów wraz z mapą Google Maps, w programie do obróbki danych Catman.  Konfigurowalne wyświetlanie zmierzonych wartości dla każdej pozycji na torze testowym umożliwia programistom precyzyjne śledzenie każdej sytuacji na drodze i analizowanie, które obciążenia działają na samochód wyścigowy oraz kiedy i gdzie one występują. W ten sposób konstrukcję i strojenie MiKAR C301B można zoptymalizować w bardziej ukierunkowany sposób. 

Informacja prasowa

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.