Przekładnie ślimakowe - czym są i jakie mają zastosowanie?

Przekładnia ślimakowa to przekładnia zębata o prostopadłych osiach, które leżą w dwóch płaszczyznach.

W tego typu przekładniach współpracują dwa elementy o różnej budowie:

  • ślimacznica (koło ślimakowe) - koło zębate wklęsłe w przekroju wzdłużnym, z zębami śrubowymi
  • ślimak - wirnik śrubowy z gwintem w kształcie trapezu

Przekładnie ślimakowe a przekładnie zębate

Przekładnie ślimakowe umożliwiają bardziej korzystne warunki przenoszenia sporych obciążeń. W tym rodzaju przekładni pracuje jednocześnie większa ilość zębów i co więcej, styk tych zębów jest liniowy, w porównaniu do walcowej przekładni śrubowej, gdzie styk zębów jest punktowy. Dodatkowo, przekładnie ślimakowe  dają możliwość uzyskiwania nawet przy jednostopniowej przekładni ogromne przełożenia 100:1 i więcej.

Zastosowanie przekładni ślimakowych

Ślimakowe przekładnie mogą służyć jako napęd, czyli ich zadaniem może być przenoszenie mocy z wału czynnego na bierny, można ich używać w urządzeniach podziałowych, takich jak podzielnica, napęd stołu frezarki itd., a także są stosowane w urządzeniach jakimi ręcznie się obraca lub kieruje.

Przekładnie ślimakowe stosowane do przenoszenia mocy zmieniają moment obrotowy jednocześnie zmieniając liczbę obrotów. Ich wymiary zależą od przenoszonej mocy, ilości obrotów oraz przełożenia, jakie jest w danym momencie wymagane. W celu polepszenia warunków pracy, przekładnię umieszcza się w zabudowanym korpusie, jaki służy za wspornik dla łożysk wałów przekładni. Tak zamkniętą przekładnię zwalniającą nazywa się reduktorem, zaś przyśpieszającą - multiplikatorem.

Przekładnie używane w urządzeniach podziałowych przede wszystkim powinny zapewniać sporą dokładność podziału. Mogą one przenosić także nawet sporą moc, jednakże o budowie tego typu przekładni decydują głównie wymagania jakie są stawiane dokładności podziału.

Natomiast przekładnie ślimakowe używane do obrotu różnorakich urządzeń takich jak przechylne zbiorniki, kadzie czy piece tyglowe, a także przekładnie mechanizmu kierowniczego samochodu często nie mają pełnego ślimakowego koła. Celem przekładni ręcznego obrotu nie jest przenoszenie mocy, a uzyskanie na wale biernym większego momentu niż moment przyłożony na wale czynnym. Dzięki temu zastępują one w pewnym sensie dźwignię nierównoramienną.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.