Monitorowanie trakcji kolejowej, czyli jak wykryć nieprawidłowości lub uszkodzenia infrastruktury i jak pilnować jej poprawnego działania przy użyciu urządzeń pomiarowych.

Mariusz Siwko
31.05.2019

Oferta produktów do testowania infrastruktury proponowana przez HBM dla branży kolejowej obejmuje prawie wszystkie obszary, które są istotne metrologicznie dla rozwoju, monitoringu i bezpieczeństwa eksploatacji. Wykorzystywane są do tego celu produkty za równo technologii elektrooporowej jak i światłowodowej.

Monitoring trakcji elektrycznej

Prawidłowy kontakt pomiędzy pantografem a przewodem trakcyjnym jest konieczny dla efektywnego działania pociągu. Można go zapewnić monitorując siły docisku i przyspieszenia poprzez przetworniki siły i akcelerometry zainstalowane bezpośrednio w strukturach pantografu. Dzięki wykorzystaniu technologii optycznej czyli czujników światłowodowych, eliminujemy problem negatywnego wpływu pola elektromagnetycznego. Badanie odbywa się na zasadzie pomiaru zmiany długości fali światła a nie jak w przypadku technologii opartej na tensometrach elektrooporowych zmiany oporności elektrycznej. Światłowodowy system pomiarowy od Hbm można wykorzystać do określenia zasad certyfikacji pantografów, oceny warunków napowietrznych linii trakcyjnych i sterowania siłą kontaktu liniowego w ramach kompletnej automatycznej konfiguracji wraz z analizą pozycji na podstawie mapy w kompleksowym rozwiązaniu. Dzięki wysokiej klasie czujników i niezawodnym interogatorom optycznym gwarantujemy wysoką jakość danych pomiarowych i długoterminową niezawodną pracę.

Monitoring szyn

Drugim niezbędnym elementem trakcji kolejowej jest torowisko. Szyny jako część konstrukcji torów są narażone na wysokie i trwałe naprężenia. Oprócz awarii wynikających z wad materiału lub  wpływu warunków atmosferycznych, wzmożony ruch kolejowy może prowadzić do różnego rodzaju uszkodzeń. Technologia pomiarowa HBM umożliwia monitoring ciągły torowiska  lub punktowe pomiary danych elementów trakcji. Nasz sprzęt nadaje się doskonale do pomiaru sił, naprężeń mechanicznych, przyspieszeń i metod określania poprzecznego przemieszczenia toru, przemieszczenia wzdłużnego toru, odkształcenia toru czy bocznego przemieszczenia podkładu. Jesteśmy w stanie wykryć deformację kół, określić charakterystyki toczenia, niestabilności czy ryzyko wykolejenia składu pociągu.

Obecne normy międzynarodowe (np. EN 15227) dotyczące testów kolejowych nakładają wysokie wymagania na bezpieczeństwo pojazdów szynowych. Celem każdego nowego projektu w transporcie kolejowym jest opracowanie konstrukcji zapewniającej maksymalne bezpieczeństwo podczas eksploatacji i ewentualnych zderzeń. Dobra kondycja trakcji Jest podstawą bezpieczeństwa pasażerów oraz gwarancją długiej eksploatacji taborów kolejowych.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie