Jastrzębska Spółka Węglowa jeszcze mocniej stawia na produkcję wodoru

Mateusz Rąbalski
14.06.2019

To strategiczna decyzja dla Jastrzębskiej Spółki Węglowej. Zarząd JSW podjął decyzję o przystąpieniu do Europejskiego Stowarzyszenia Wodoru i Ogniw Paliwowych Hydrogen Europe. Tym samym spółka zainwestuje w nowoczesne technologie umożliwiające produkcję wodoru w należących do niej koksowniach. Wodór jest powszechnie uznawany za paliwo przyszłości, mające bardzo duży potencjał chociażby w branży motoryzacyjnej czy lotniczej.

Czym jest Hydrogen Europe?

Europejskie Stowarzyszenie Wodoru i Ogniw Paliwowych Hydrogen Europe to organizacja mająca siedzibę w Brukseli, do której należy już ponad 100 firm, kilkadziesiąt ośrodków badawczych oraz kilkanaście stowarzyszeń. Jej celem jest rozwijanie innowacyjnych technologii wodorowych, dzięki którym zwiększy się potencjał wykorzystania tego paliwa w różnych obszarach gospodarki. Hydrogen Europe w tym celu współpracuje również z Komisją Europejską.

Do stowarzyszenia należą giganci przemysłu, jak chociażby Airbus, BMW, China Energy, General Motors, Toyota, Audi czy 3M. Teraz do tego grona dołączyła Jastrzębska Spółka Węglowa, która chce przede wszystkim korzystać z technologicznego know-how swoich partnerów w celu zwiększenia efektywności produkcji wodoru w koksowniach.

Pierwsze decyzje

Członkostwo w Hydrogen Europe nakłada na JSW konkretne obowiązki. Spółka już rozpoczęła prace nad uruchomieniem instalacji separacji wodoru – ten gaz jest produktem ubocznym produkcji koksu. JSW szuka odpowiedniej technologii, skupiając się na rozwiązaniach stosowanych już w Azji. W pierwszym etapie wodór będzie pozyskiwany w Koksowni Przyjaźń w Dąbrowie Górniczej i w przyszłości ma być wykorzystywany chociażby do zasilania autobusów.

Szacuje się, że koksownie należące do Jastrzębskiej Spółki Węglowej są w stanie produkować nawet 72 tysiące ton wodoru rocznie. W samej Koksowni Przyjaźń wolumen produkcji wyniesie około 8 tysięcy ton gazu o niemal perfekcyjnej czystości. Pozwoliłoby to zasilać nawet 900 autobusów z napędem wodorowym rocznie.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie