5 najważniejszych parametrów, którymi należy kierować się, wybierając nowy silnik elektryczny

Mateusz Rąbalski
08.01.2021

Silniki elektryczne, to coraz popularniejsze jednostki napędowe, stosowane nie tylko w maszynach przemysłowych, ale też sprzętach użytku codziennego i pojazdach. Kiedy silnik elektryczny okazuje się zbyt słaby lub uległ eksploatacji na tyle, że wypadałoby wymienić go na nowy, warto wiedzieć, na jakie parametry zwrócić uwagę, aby dobrać odpowiedni.

W większości maszyn i urządzeń stosowane są silniki 3-fazowe, a dokładne informacje na ich temat, możemy znaleźć na tak zwanej tabliczce znamionowe, będą to kluczowe informacje dla nas podczas wyboru nowej jednostki. Kupując nowy silnik, liczymy na to, że będzie mocny, wydajny i niezawodny, co więc zrobić, aby tak właśnie było?

Po pierwsze – moc znamionowa silnika

Informacja o mocy znamionowej silnika elektrycznego znajduje się właśnie na tabliczce znamionowej. Najczęściej ten parametr określany jest w kilowatach (kW), czasami możemy spotkać się z określeniem w koniach mechanicznych (KM), zwłaszcza w przypadku silników starszej generacji. 1 koń mechaniczny to 0,75 kilowata. Moc silnika elektrycznego jest to maksymalna moc, z jaką jest on w stanie pracować przy stałym obciążeniu. Dobierając więc nowy silnik, musimy szukać wśród tych, posiadających określoną przez producenta moc znamionowa.

Po drugie – konstrukcja silnika elektrycznego

Konstrukcja i mocowanie silników elektrycznych może się od siebie różnić, dlatego podczas wymiany silnika ważne, aby dobrać taki, który będzie idealnie pasował do danego sprzętu. Silniki elektryczne mogą być mocowane za pomocą łapy, kołnierza wewnętrznego, kołnierza zewnętrznego, lub za pomocą połączenia wszystkich elementów. Istnieją specjalne oznaczenia konstrukcji danego silniki, zgodne z europejską normą IEC 34-7. Rodzaje konstrukcji oznaczane są następująco:

  • B3 – mocowanie za pomocą samej łapy
  • B5 – mocowanie za pomocą kołnierza zewnętrznego
  • B14 – mocowanie za pomocą kołnierza wewnętrznego
  • B34 – mocowanie za pomocą łapy oraz kołnierza wewnętrznego
  • B35 = mocowanie za pomocą łapy i kołnierza zewnętrznego

Informację o typie konstrukcji również znajdziemy na tabliczce znamionowej.

Po trzecie – prędkość znamionowa

Kolejną ważną informacją podczas wyboru silnika jest prędkość znamionowa, czyli prędkość obrotowa wału wyjściowego. Wartość ta wyrażana jest w obrotach na minutę lub obr./min. Prędkość znamionowa dla danego silnika określana jest również na tabliczce znamionowej. Czasami możemy spotkać się też z określeniem dla prędkości znamionowej, za pomocą podania liczby biegunów. I tak: silniki dwubiegunowy jest równy 3000 obr./min. Z kolei silniki 4 biegunowy, równa się 1500 obr./min., natomiast 6-biegunowy – 1000 obr./min/ W rzeczywistości, technicznie rzecz biorąc, prędkość obrotowa zwykle ulega lekkim odchyleniom i jest niższa, niż podane wartości, dlatego musimy dokładnie zaokrąglać wartości . Aby obliczyć prędkość obrotową, musimy więc podzielić 6000 przez liczbę biegunów.

Po czwarte – rozmiar ramy

Wymiary ramy silnika elektrycznego są bardzo istotne podczas wyboru nowego napędu. Silniki na rynek europejski muszą być zgodne z określonymi normami IEC, dzięki czemu silniki elektryczne różnych producentów można stosować zamiennie. Norma IEC określa takie wymiary jak:

  • A – odległość pomiędzy otworami montażowymi, prostopadle do silnika
  • B – odległość pomiędzy otworami montażowymi, równolegle do silnika
  • C – odległość ramienia wału, od pierwszego otworu montażowego
  • D – średnica wału wyjściowego od strony napędu
  • E – długość wału
  • H – wysokość wału

Po piąte – klasa efektywności energetycznej

Większość silników dostępnych na rynku europejskim, od 16 czerwca 2011 musi posiadać oznaczenie klasy energetycznej, zgodnie z dyrektywą IE. Dla silników elektrycznych występując następujące klasy efektywności energetycznej:

  • IE1 – efektywność standardowa (EFF2)
  • IE2 – efektywność wysoka (EFF1)
  • IE3 – efektywność podwyższona
  • IE4 – efektywność najwyższa

Silniki elektryczne o mocy 0,75 kW od 1 stycznia 2017 roku muszą być zgodne z normą IE3.

Kierując się podanymi parametrami, z pewnością wybierzemy odpowiedni silnik do naszego urządzenia, który spełni nie tylko wszystkie normy i parametry, ale przede wszystkim pozwoli na jego bezpieczną i wydajną pracę.

Artykuł partnera

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie