Ważne zmiany w ustawie o biopaliwach

Mateusz Rąbalski
09.06.2025

1 kwietnia weszła w życie nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, która dostosowuje polskie przepisy do unijnej dyrektywy REDII. Nowe regulacje mają na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w transporcie, m.in. poprzez rozszerzenie katalogu paliw realizujących cele klimatyczne.

Paliwa z recyklingu?

Jednym z kluczowych elementów nowelizacji jest włączenie do systemu ciekłych i gazowych paliw węglowych pochodzących z recyklingu. Obok nich uwzględnione zostały także biometan, biokomponenty gazowe oraz tzw. biokomponenty zaawansowane – powstające z odpadów i pozostałości z przemysłu rolniczego, leśnego, akwakultury czy gospodarki komunalnej.

Wprowadzone zmiany mają wspierać rozwój alternatywnych źródeł energii wykorzystywanych w transporcie. Dodatkowo, nowe przepisy zawierają szczegółowe mechanizmy kontroli, w tym sankcje za niewypełnianie obowiązkowych poziomów udziału energii odnawialnej.

REDII: cel – 14% OZE w transporcie do 2030 roku

Zgodnie z dyrektywą REDII, do 2030 roku kraje Unii Europejskiej mają zwiększyć udział energii odnawialnej w transporcie do co najmniej 14%. Polska dostosowuje się do tych wytycznych poprzez nowelizację ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, wprowadzając również przepisy umożliwiające uwzględnienie w tym celu energii elektrycznej pochodzącej z OZE – zarówno dostarczanej przez sieci trakcyjne, jak i używanej do ładowania pojazdów.

Dodajmy, że transport odpowiada obecnie za około 25% emisji gazów cieplarnianych w UE. Stąd sektor ten znalazł się na celowniku twórców polityki transformacji energetycznej – zarówno na poziomie unijnym, jak i krajowym.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie