Jeszcze kilka lat temu wydawało się, że technologia napędu wodorowego jest melodią odległej przyszłości. W tak krótkim czasie sytuacja diametralnie się zmieniła. Właśnie zaprezentowano pierwszy na świecie pociąg pasażerski, który wykorzystuje napęd wodorowy. Pojazd częściowo powstał w naszym kraju, stąd prezentacja miała miejsce na torze testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie niedaleko Wrocławia.
Pierwszy na świecie pociąg pasażerski z napędem wodorowym o nazwie Coradia iLint został wyprodukowany przez włoską firmę Alstom. Co ciekawe, niewyposażone wagony pociągu powstały w zakładzie Alstom Konstal w Chorzowie. Mieliśmy więc pewien wkład w produkcję tego innowacyjnego pojazdu.
Pociąg jest w 100 proc. bezemisyjny. Podczas jazdy wytwarza jedynie parę wodną oraz samą wodę. Z badań wynika, że zastąpienie tym pociągiem jednego konwencjonalnego składu pozwala zredukować taką ilość CO2, jaką w ciągu roku wytwarza 400 samochodów.
Zasada działania napędu jest dość prosta. Ogniwa paliwowe przetwarzają wodór w energię elektryczną zasilającą zespół napędowy. Zdaniem producenta pociąg może pokonać na jednym tankowaniu około 1000 kilometrów, co oznacza nieprzerwaną jazdę praktycznie przez cały dzień. Pociąg może poruszać się z prędkością do 140 km/h i jednorazowo zabrać na pokład od 160 do 300 pasażerów.