PESA stawia na lokomotywy zasilane wodorem

Marek Szydełko
09.08.2021

Wodór, powszechnie uznawany za paliwo przyszłości, na początek może zrewolucjonizować transport kolejowy. To właśnie tutaj obserwujemy najbardziej zaawansowane próby wprowadzenia napędu wodorowego, który jest zeroemisyjny oraz bardzo tani w eksploatacji. Tym samym śladem zamierza iść bydgoska PESA, która właśnie opublikowała swoją strategię na lata 2021-25.

Wkrótce debiut pierwszej lokomotywy wodorowej od PESY

PESA od dawna „flirtuje” z napędem wodorowym, jednak intensywniejsze prace nad tą technologią zahamowały ogromne problemy finansowe zakładu. Doszło do tego, że PESA znalazła się na skraju bankructwa i musiał ją ratować Polski Fundusz Rozwoju, który dzięki 300 milionom złotych stał się głównym akcjonariuszem producenta pojazdów szynowych.

We wrześniu PESA ma wziąć udział w targach kolejowych Tarko w Gdańsku, podczas których zaprezentuje prototypową lokomotywę z napędem wodorowym, która powstała przy współpracy z PKN Orlen. Po uzyskaniu homologacji lokomotywa będzie użytkowana przez spółkę Orlen KolTrans.

PESA zapowiada jednak, że nie chce skupiać się wyłącznie na produkcji lokomotyw wodorowych. W planach jest również dostarczanie dwu- i trzyczłonowych pociągów z zeroemisyjnym napędem oraz napędem hybrydowym, przystosowanych do ruchu regionalnego.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie