Około połowa ropy naftowej importowanej do Polski pochodzi spoza Rosji

Mariusz Siwko
19.07.2019

PKN Orlen poinformował, że stopniowo udaje się realizować plan dywersyfikacji dostaw ropy naftowej do Polski. Nasz kraj przestaje być całkowicie uzależniony od importu z Rosji, co – jak pokazała sytuacja z zanieczyszczoną ropą w ropociągu Przyjaźń – sprzyja naszemu bezpieczeństwu energetycznemu. Jednym z najważniejszych alternatywnych dostawców ropy do Polski jest dziś Arabia Saudyjska.

1,4 miliona ton ropy naftowej

Tyle średniomiesięcznie trafia do płockiej rafinerii PKN Orlen. Około połowa pochodzi z ropociągu rosyjskiego, resztę natomiast importujemy z innych rynków. Bardzo dobrze układa się przede wszystkim współpraca z Saudi Aramco, dzięki czemu państwowy koncern naftowy może pozyskiwać więcej ropy i produktów ropopochodnych z Bliskiego Wschodu. Saudyjczycy kupują również od Orlenu ciężki olej opałowy produkowany w Możejkach.

Warto przypomnieć, że pierwszą umowę na dostawy saudyjskiej ropy do Polski PKN Orlen podpisał już w 2016 roku. Dwa lata później sporządzono aneks do długoletniego kontraktu, na mocy którego wolumen ropy z Arabii Saudyjskiej został zwiększony do 300 ton surowca miesięcznie. Przez cały 2018 rok PKN Orlen kupił od Saudyjczyków około 3,5 miliona ton ropy naftowej.

Zacieśnianie współpracy dla własnego bezpieczeństwa

Współpraca z Saudyjczykami to kluczowy element długofalowej strategii dywersyfikowania dostaw ropy i uniezależnienia się od kaprysów rosyjskiego partnera. Poza Arabią Saudyjską, Polska importuje ropę również z Norwegii, Angoli i Nigerii. Dodajmy, że aktualnie aż 30% ropy przerabianej w rafineriach należących do PKN Orlen, działających w Polsce, na Litwie i w Czechach, pochodzi właśnie z kierunku saudyjskiego.

Docelowo można się spodziewać dalszego zwiększenia wolumenu importu ropy z Arabii Saudyjskiej drogą morską. Wymaga tego bezpieczeństwo energetyczne kraju. Nie oznacza to oczywiście, że Polska zrezygnuje z ropy rosyjskiej, która jeszcze przez wiele lat będzie stanowić trzon naszego importu.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie