Polscy konsumenci od 2007 roku mają możliwość zmiany sprzedawcy prądu. Z tego prawa do tej pory skorzystało ponad milion odbiorców, w tym ponad 768 tysięcy gospodarstw domowych (grupy taryfowe G).
W pierwszym kwartale 2024 roku odnotowano istotny wzrost liczby zmian sprzedawcy prądu w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku. W grupie gospodarstw domowych takich przypadków było ponad dwukrotnie więcej.
Na decyzję o zmianie sprzedawcy prądu wpływa przede wszystkim świadomość, iż może to być skuteczny sposób na obniżenie rachunków za energię, co ma kluczowe znaczenie w dobie bardzo drogiego prądu. Ponadto sam proces zmiany jest bardzo uproszczony.
Urząd Regulacji Energetyki przypomina konsumentom o konieczności dokładnego zapoznania się z ofertą i umową przed podpisaniem dokumentów. Klienci powinni zwracać uwagę na dodatkowe usługi i opłaty zawarte w ofercie, okres obowiązywania umowy, warunki jej wypowiedzenia oraz zasady rozliczenia po zakończeniu umowy.
URE przypomina także, że od 3 lipca 2021 roku obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door” wobec odbiorców w gospodarstwach domowych. Oznacza to, że przedsiębiorstwa energetyczne i gazowe nie mogą zawierać umów poza lokalem przedsiębiorstwa, ale możliwe jest zawarcie umowy na odległość, np. telefonicznie.