Jak zaoszczędzić na rachunkach za prąd w firmie?

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że polskie przedsiębiorstwa zużywają ponad 70% wyprodukowanej energii elektrycznej. To właśnie firmy są największymi konsumentami prądu i płacą zdecydowanie najwyższe rachunki. W obliczu drożejącej energii nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że wdrożenie planu oszczędnościowego ma sens i w dłuższej perspektywie przyniesie konkretne korzyści finansowe. Jak zatem Twoja firma może zaoszczędzić na rachunkach za prąd?

Zleć audyt elektroenergetyczny

Na taki krok decyduje się stosunkowo niewiele przedsiębiorstw, a szkoda, bo audyt daje odpowiedź na pytanie, w jaki sposób można praktycznie od ręki zmniejszyć zapotrzebowanie energetyczne firmy. Doświadczony audytor sprawdzi instalację i podłączone do niej urządzenia, szukając ewentualnych „wycieków”.

Najważniejszym celem przeprowadzenia audytu jest stworzenie listy zaleceń. Chodzi tutaj o proponowane inwestycje, których poniesienie ma przełożyć się na realne oszczędności. Może to być np. propozycja obniżenia stropów w pomieszczeniach biurowych, wymiany sprzętu elektronicznego czy modernizacji instalacji elektrycznej. Ważne, aby przedsiębiorca zyskał konkretną wiedzę na temat czasu zwrotu z takiej inwestycji.

Zmiana taryfy

Większość małych i średnich firm korzysta z taryfy C11, która jest bardzo uniwersalna – stawka za kilowatogodzinę energii elektrycznej jest w niej niezmienna i niezależna od pory dnia czy nocy. Może się jednak okazać, że w danej firmie znacznie korzystniej będzie przejść na taryfę C12, gdzie stosuje się obniżoną stawkę w różnych porach – najczęściej w nocy oraz w godzinach wczesnopopołudniowych.

Warto więc przyjrzeć się specyfice pracy firmy. Być może okaże się, że największe zużycie energii następuje w godzinach, w których można korzystać z tańszego prądu. Wówczas przejście na taryfę C12 przyniesie przedsiębiorstwu wymierne i natychmiastowe oszczędności.

Zmiana sprzedawcy prądu

Na taki krok decyduje się stosunkowo niewiele przedsiębiorstw, ale też gospodarstw domowych. Powodem jest przede wszystkim niewiedza oraz obawa przed biurokracją. Na polskim rynku działa kilkudziesięciu sprzedawców prądu. Prawo zezwala na swobodny wybór firmy. Bardzo rozsądnym krokiem ze strony przedsiębiorcy będzie więc przeanalizowanie rynkowych ofert  i zaproszenie przedstawicieli wybranych firm do indywidualnych negocjacji cenowych.

Ważne jest, aby nie dać się namówić na podpisanie długoletniej umowy, ponieważ ceny prądu dynamicznie się zmieniają i to, co dziś wygląda na świetną ofertę, za rok może być już mało korzystne.

Poza tym każdy przedsiębiorca powinien zmobilizować zespół pracowników do oszczędnego korzystania z energii elektrycznej. Liczą się nawet drobiazgi, jak wyłącznie komputera przed wyjściem z biura. Na pewno warto również zainwestować w energooszczędne źródła światła. Są to oczywistości, dlatego wspominamy o nich tylko na marginesie.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.