Kierowcy zdążyli się już przyzwyczaić do tego, że na stacjach nieco zmieniła się oferta paliw. Teraz klasyczna „95-ka” to benzyna E10, a „98-ka” E5. Wiele osób nadal jednak nie do końca rozumie, na czym właściwie polega różnica między tymi paliwami. Wyjaśniamy to w naszym artykule.
To główna różnica między benzynami E10 i E5.
W przypadku benzyny E10, czyli 95, zawartość etanolu wynosi do 10%.
W przypadku benzyny E5, czyli 98, jest to maksymalnie 5% etanolu.
Celem wprowadzenia do sprzedaży benzyny E10 było ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Rzeczywiście, obecna „95-ka”, dzięki wyższej zawartości etanolu, ma niższy ślad węglowy. Wynika to z faktu, iż etanol jest paliwem odnawialnym, dlatego spalanie benzyny E10 przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 w porównaniu z tradycyjną benzyną E5.
Wprowadzenie nowej benzyny wzbudziło sporo kontrowersji i obaw wśród kierowców. Faktycznie, trzeba mieć świadomość, że nie wszystkie starsze samochody są przystosowane do spalania E10. Etanol może działać agresywnie na niektóre materiały używane w silnikach, takie jak uszczelki czy elementy układu paliwowego. Dotyczy to jednak głównie aut wyprodukowanych przed 2000 rokiem.
Paliwo E5 jest bardziej uniwersalne i kompatybilne z większością starszych pojazdów, dlatego nadal jest dostępne na rynku w wielu krajach, w tym w Polsce.
Tankowanie benzyny E10 może prowadzić do niewielkiego wzrostu zużycia paliwa w porównaniu do E5, ponieważ etanol ma niższą wartość energetyczną niż benzyna. Osiągi z kolei mogą być delikatnie gorsze, jednak w normalnej eksploatacji nie będzie to wyczuwalne dla kierowcy.