Benzyna E10 i E5 – czym tak naprawdę się różnią?

Mateusz Rąbalski
10.12.2024

Kierowcy zdążyli się już przyzwyczaić do tego, że na stacjach nieco zmieniła się oferta paliw. Teraz klasyczna „95-ka” to benzyna E10, a „98-ka” E5. Wiele osób nadal jednak nie do końca rozumie, na czym właściwie polega różnica między tymi paliwami. Wyjaśniamy to w naszym artykule.

Zawartość etanolu

To główna różnica między benzynami E10 i E5.

W przypadku benzyny E10, czyli 95, zawartość etanolu wynosi do 10%.

W przypadku benzyny E5, czyli 98, jest to maksymalnie 5% etanolu.

Wpływ na środowisko

Celem wprowadzenia do sprzedaży benzyny E10 było ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Rzeczywiście, obecna „95-ka”, dzięki wyższej zawartości etanolu, ma niższy ślad węglowy. Wynika to z faktu, iż etanol jest paliwem odnawialnym, dlatego spalanie benzyny E10 przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 w porównaniu z tradycyjną benzyną E5.

Kompatybilność z silnikami

Wprowadzenie nowej benzyny wzbudziło sporo kontrowersji i obaw wśród kierowców. Faktycznie, trzeba mieć świadomość, że nie wszystkie starsze samochody są przystosowane do spalania E10. Etanol może działać agresywnie na niektóre materiały używane w silnikach, takie jak uszczelki czy elementy układu paliwowego. Dotyczy to jednak głównie aut wyprodukowanych przed 2000 rokiem.

Paliwo E5 jest bardziej uniwersalne i kompatybilne z większością starszych pojazdów, dlatego nadal jest dostępne na rynku w wielu krajach, w tym w Polsce.

Spalanie i osiągi

Tankowanie benzyny E10 może prowadzić do niewielkiego wzrostu zużycia paliwa w porównaniu do E5, ponieważ etanol ma niższą wartość energetyczną niż benzyna. Osiągi z kolei mogą być delikatnie gorsze, jednak w normalnej eksploatacji nie będzie to wyczuwalne dla kierowcy.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie