PKN Orlen wchodzi na słowacki rynek sprzedaży detalicznej paliw

Piotr Kowalczyk
02.07.2019

Już w styczniu 2019 roku władze PKN Orlen ogłosiły, że koncern zamierza mocniej zaakcentować swoją obecność na Słowacji. W kwietniu u naszych południowych sąsiadów zaczęła działać pierwsza stacja benzynowa pod marką Benzina. Docelowo do końca 2019 roku takich stacji będzie 10 – można je rozpoznać po logo z czerwonym konikiem morskim. Efektem tej ekspansji będzie stworzenie przez PKN Orlen największej sieci stacji paliw w Europie Środkowo-Wschodniej – stacje polskiego koncernu działają też na Litwie, w Czechach, Niemczech i oczywiście w Polsce.

Naturalny krok w rozwoju

PKN Orlen ma bardzo silną pozycję na słowackim rynku, ponieważ jest 100% udziałowcem spółki Unipetrol. Koncern analizując możliwości dalszej ekspansji postanowił więc mocniej zaakcentować swoją obecność na Słowacji, inwestując w sieć stacji detalicznych. Zdecydowano się na markę Benzina, którą Słowacy dobrze kojarzą, ponieważ funkcjonuje ona już na rynku czeskim, gdzie ma ponad 20% udział w rynku. Ponadto Benzina jest obecna na Litwie – tam działa 25 stacji tej marki.

Orlen zamierza pozyskiwać operatorów kolejnych stacji w modelu franczyzowym. Toczą się rozmowy na temat zakupu kolejnych punktów sprzedaży detalicznej. Warto podkreślić, że obecnie około 20% paliw sprzedawanych na Słowacji pochodzi z rafinerii PKN Orlen. Długofalowe plany Orlenu dotyczące słowackiego rynku detalicznego nie są jednak znane.

Kolejne rynki czekają?

Jak wspomnieliśmy, PKN Orlen posiada sieć stacji detalicznych w pięciu europejskich krajach. Niewykluczone jest jednak, że ta liczba wkrótce wzrośnie. Ewentualne decyzje mogą zapaść jednak dopiero po sfinalizowaniu przejęcia Lotosu. Może się to wiązać z koniecznością sprzedaży części stacji (by uniknąć monopolu na rynku detalicznym), co oczywiście spowoduje chęć zakupu innych punktów, być może w nowych krajach.

Dodajmy, że PKN Orlen obecnie utrzymuje blisko 1800 stacji benzynowych w Polsce. Po przejęciu Lotosu ich liczba wzrośnie do blisko 2400. Koncern będzie mieć wówczas aż 40-procentowy udział w rynku detalicznej sprzedaży paliw.

Zgłoś swój pomysł na artykuł

Więcej w tym dziale Zobacz wszystkie